Technologie en bierbeleving

Bier en technologie worden hedendaags (2020) vaker met elkaar gecombineerd. Zelf geven wij met Bierproeven.nu online proeverijen, biertraining en brengen wij met een online moment bierbeleving bij mensen op locatie. Jaren lang was de aanname dat bier en technologie niet goed samen gaan maar nu blijkt dat dit een prima combinatie kan zijn en zijn er diverse apps, websites en bedrijven die hier op inspringen. Wij bespreken in dit hoofdstuk een aantal van onze eigen samenwerkingspartners en als eerste gaan wij bespreken wat filmpjes voor rol kunnen spelen in de opleiding van je collega’s. In onze biertraining gaan we hier in meer detail op in.

Untappd

Untappd is een sociaal netwerk voor de liefhebbers van bier. De app Untappd is een applicatie die je nog laat herinneren welk biertje je als eerste hebt gedronken en hoe die gesmaakt heeft. Daarnaast heeft Untappd nog veel meer te bieden.

De grote kracht van Untappd is het sociale element van de app. Naast een eigen lijst samen stellen kun je ook zien welke bieren de favoriet zijn van je vrienden. Zo train je het algoritme in wat jij lekker vind. Door in te loggen met je Facebook account kun je eenvoudig zien welke vrienden ook gebruik maken van de app. Deze vrienden kun je vervolgens ook op Untappd als vriend uitnodigen.

Door het drinken van veel verschillende bieren kun je allerlei badges verdienen. Als je veel Belgische bieren drinkt kun je bijvoorbeeld de ‘Belgian Holiday’ badge verdienen. Wanneer je doordeweeks een avondje doorhaalt op speciaal bier dan kun je de ‘Weekday Warrior’ badge verdienen. Op die manier kun je aan vrienden laten zien wat voor soort bierdrinker je bent, en stiekem wil je natuurlijk meer badges dan je vrienden verdienen ;-).

Als je een biertje drinkt kun je deze inchecken in de app. Je kunt daar verschillende onderdelen aan toevoegen. Een belangrijk onderdeel van Untappd is het raten van je genuttigde bieren. Je kunt in de app een waardeoordeel van 0 tot 5 geven aan je bier. Dit gaat met stappen van 0,25. Zo kun je net die kleine nuance geven aan je oordeel.

Bij een check-in hoort natuurlijk ook een locatie. Er zijn talloze cafés en bars waar je speciaalbier kunt nuttigen. Untappd maakt hierbij gebruik van de database van Foursquare. Door een locatie toe te voegen maak je het voor andere gebruikers makkelijker om te ontdekken waar ze dat specifieke biertje kunnen drinken. Untappd for business is aan te raden voor elke horecazaak die met bier bezig is. Door gerichter te luisteren naar de wensen van je gasten kunt je je rendement vergroten. Bierbewustzijn.nl kan je daarin trainen in een biertraining!

Om je check-in nog wat persoonlijker te maken kun je zelf een tekst bijvoegen. Daarin kun je je eigen review geven van het product. Hierin kun je bijvoorbeeld aangeven of er een specifieke smaak aan het product zit of misschien welke snack er goed bij past.

Zodra je je biertje hebt ingecheckt ontdek je gelijk of je één van de vele badges hebt unlocked. Daarnaast beveelt Untappd andere bieren aan op basis van je zojuist ingecheckte biertje. Zo ontdek je altijd weer nieuwe bieren, iets waar Untappd veel aandacht aan besteedt.`

De Amerikaanse bierapp Untappd kent wereldwijd 8,6 miljoenen gebruikers. Van alle Europese landen is de bierapp in Nederland het populairst, dit jaar checkten 275.000 actieve gebruikers een biertje in.

Achter de app schuilt een slim verdienmodel onze biertraining leert je hoe je de app naar je hand kunt zetten. Door de recensiedrift van de moderne mens bouwt het bedrijf een gigantische berg geanonimiseerde bierdata op, waardevolle kennis voor brouwerijen, kroegen en supermarkten. Wil Grolsch weten welk bier mensen in Oost-Nederland goed beoordelen, opdat ze misschien ook een Pumpkin Spiced Ale moeten brouwen? Moeten Untappd-gebruikers een melding krijgen bij de lancering van een nieuw Grolsch-speciaalbier, misschien wel met kortingscoupon? Voor 50- tot 100 duizend euro kunnen ze ‘partners’ worden van het techbedrijf, dat vooral dankzij dit lucratieve Untappd for Business nu zo’n 70 werknemers telt.

« Terug naar overzicht
Ondertussen al interesse gekregen?
Kom een opleiding doen!